UX jest skrótem od User Experience i oznacza projektowanie skupione wokół potrzeb użytkownika. Ostateczny kształt strony jest więc podyktowany tym, kto jest jej odbiorcą i jakie ma potrzeby. Na samym końcu strona powinna być przede wszystkim prosta w obsłudze i intuicyjna.
UX, a więc User Experience, traktuje stronę jak produkt, z którego ktoś będzie później korzystał i który musi dopasować się do konkretnych oczekiwań. W centrum UX jest więc użytkownik.
Strony internetowe i aplikacje mobilne tworzone są dla potencjalnych użytkowników. To ich potrzeby, przyzwyczajenia i problemy powinny być priorytetem podczas planowania i projektowania rozwiązań. Pozwala to na stworzenie przestrzeni, która będzie przyjazna w odbiorze i intuicyjna.
Ostatecznie projektowanie zgodne z zasadami UX sprowadza się do pytania o to w jaki sposób potencjalny użytkownik będzie odbierał stronę bądź aplikację. Czy użytkownicy będą chętnie korzystali ze strony? Czy jej wygląd będzie przyjemny i przyciągający? Czy interfejs będzie intuicyjny?
UX w praktyce
Każda osoba korzystająca ze stron internetowych ma z jednej strony pewne przyzwyczajenia (np. kliknięcie przycisku z napisem “zamów” oznacza przejście do formularza), a z drugiej jest indywidualną jednostką, która może mieć specyficzne trudności, problemy (np. osoby z niepełnosprawnościami).
Dowiedz się więcej o projektowaniu dostępnych stron internetowych dla użytkowników z niepełnosprawnościami i wytycznych WCAG.
Projektowanie UX wymaga więc szablonowych rozwiązań, które można znaleźć na stronach konkurencji, a także zbadania grupy potencjalnych odbiorców. W efekcie uzyskać można listę przydatnych informacji, wykorzystywanych następnie przy tworzeniu kolejnych funkcjonalności. Strona będzie różnić się w zależności od tego, czy sprzedawane na niej będą dekoracje do domu, czy przekazywane informacje odnośnie najnowszych wydarzeń politycznych.
Kim jest UX designer?
Praca UX designera wiąże się z nieustanną zmianą. Zmieniają się trendy, oczekiwania i możliwości technologiczne. Rola takiej osoby opiera się więc nie tylko na projektowaniu, ale również ciągłym analizowaniu. Badanie konkurencji, grupy odbiorców, efektów wykorzystanych rozwiązań i określanie potrzeb klientów jest podstawą bycia UX designerem.
Dla kogo jest UX?
Każda strona, aby osiągnąć zamierzone cele, powinna być przyjemna w odbiorze i prosta w obsłudze. Właśnie dlatego UX jest dla każdego. Nie tylko dla wielkich korporacji, ale również dla małych biznesów i administracji publicznej.
Wszystkie produkty IDcom Group, powstają zgodnie z zasadami UX. Jest to kluczem do sukcesu w dostarczaniu rozwiązań informatycznych, które pomagają przedsiębiorstwom i administracji publicznej w efektywnym zarządzaniu procesami i technologią. Inwestycja w UX to inwestycja w zadowolenie klientów i długoterminowy sukces na rynku.
Dlaczego UX jest ważne?
Pozytywny UX zapewnia sukces strony, bez względu czy jest to zwiększenie liczby użytkowników, łatwe docieranie do informacji, budowanie pozytywnego wizerunku instytucji, czy sprzedaż. Dobrze zaprojektowana i zbudowana strona zwiększa konwersję i sprawia, że instytucja odbierana jest jako profesjonalna, nowoczesna i zorientowana na odbiorcę.
Zastosowania UX
-
Projektowanie stron internetowych i aplikacji: W IDcom Group, UX ma kluczowe znaczenie przy tworzeniu stron internetowych oraz aplikacji, szczególnie tych służących do zarządzania treścią i Biuletynami Informacji Publicznej. Przyjazne użytkownikowi interfejsy zapewniają, że zarządzanie treścią przez osoby nieposiadające zaawansowanej wiedzy technicznej staje się proste i intuicyjne.
-
Rozwiązania SaaS: W oferowanych przez IDcom Group rozwiązaniach SaaS, UX pomaga w zapewnieniu, że systemy są łatwe w obsłudze, co jest istotne, aby zachęcić i zatrzymać użytkowników korzystających z tych systemów na co dzień.
-
Systemy zarządzania bazami danych: UX wspomaga projektowanie systemów DBMS (systemów zarządzania bazą danych), by były one zarówno funkcjonalne, jak i dostosowane do użytkowników, którzy nie muszą być specjalistami IT.